Starbucks volgt koffie met de Blockchain-service van Microsoft

Gepubliceerd op 7 mei 2019 om 22:26

Starbucks is bezig om consumenten meer informatie te geven over haar koffieproducten met behulp van een blockchain-systeem dat bonen van "van boer tot beker" bijhoudt.

Voor deze informatie werkt de koffieketen samen met Microsoft om zijn Azure Blockchain-service te gebruiken bij het volgen van koffiezendingen over de hele wereld, wat 'digitale, real-time traceerbaarheid' naar zijn toeleveringsketens brengt, volgens een aankondiging van Microsoft.

Met de samenwerking registreert de blockchain-service van Microsoft alle wijzigingen tijdens de reis van de koffie in een gedeeld grootboek (shared ledger), waardoor de deelnemers een "vollediger beeld" van de supply chain krijgen.

Starbucks zal al die informatie gebruiken om een ​​nieuwe functie in zijn mobiele app te introduceren waarbij consumenten informatie krijgen over waar de koffie werd aangekocht en geroosterd, evenals over proefnotities.

Als onderdeel van zijn toewijding aan ethisch handelen hoopt het ook dat het blockchain-systeem ten goede kan komen aan telers, door hen gegevens te verstrekken zoals waar hun bonen in de kopjes van consumenten terechtkomen. Volgens de aankondiging heeft Starbucks bonen gekocht bij meer dan 380.000 koffieboerderijen in 2018.

"Ik ben er stellig van overtuigd dat we boeren kunnen ondersteunen met kennis en gegevens door technologie, zodat we hen kunnen ondersteunen bij het uiteindelijk verbeteren van hun levensonderhoud", zegt Michelle Burns, SVP van Global Coffee & Tea bij Starbucks.

De app zal ook consumenten informeren over de manier waarop Starbucks deze telers ondersteunt, aldus Microsoft.

"Dit soort transparantie biedt klanten de kans om te zien dat de koffie die ze van ons afnemen het resultaat is van veel mensen die heel veel geven," zei Burns.

Hoewel een datum voor de lancering van de nieuwe dienst niet bekend is werd het concept digitale traceerbaarheid gedemonstreerd aan de aandeelhouders op de jaarlijkse vergadering van Starbuck in maart.

Het bedrijf is momenteel in gesprek met koffieboeren in Costa Rica, Colombia en Rwanda om meer te weten te komen over hoe het project hen het meeste voordeel kan opleveren, voegde Burns eraan toe.

Starbucks werkt samen met Bakkt, de digitale activa en bitcoin futures platform dat wordt ontwikkeld door Intercontinental Exchange, het moederbedrijf van de New York Stock Exchange. Het koffiebedrijf zei afgelopen augustus dat het werkte aan de ontwikkeling van "praktische, vertrouwde en gereguleerde" toepassingen voor consumenten om digitale activa om te zetten in Amerikaanse dollars.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.