Tips voor het herkennen van een ICO scam
Last update: 26-09-2018
Een van de bekendste cryptofenomenen is de ICO, oftewel de Initial Coin Offering, waarbij nieuwe projecten geld inzamelen (crowdfunding) om hun project mee te financieren. Wat een ICO exact is lees je hier. Het aantal ICO’s is echter enorm en je kan zelfs zeggen dat er sprake is van een wildgroei. Het is meer dan ooit de kunst om de pareltjes te vinden en niet te trappen in de mooie praatjes van partijen die slechts op zoek zijn naar het snelle geld. Want met de opkomst van de ICO is helaas ook de ICO scam opgekomen. Dit zijn nep-ICO’s of ICO’s van oplichters die slechts uit zijn op je geld. Maak gebruik van onderstaande tips om een ICO scam te herkennen.
Onrealistische doelen
Zoals met alles in het leven geldt ook voor ICO’s dat als iets te mooi is om waar te wezen het dat ook is. Een ICO die het klimaatprobleem gaat oplossen of die het nieuwe internet gaat vormen is niet echt realistisch. ICO’s die de oplossing beloven voor ongelooflijk complexe problemen moet je dus altijd met argusogen bekijken. Ook de zoveelste nieuwe Bitcoin of nieuwe coins met enorme dividenden beloven behoorlijk veel. Stel jezelf de vraag: is het realistisch dat het team achter de ICO in staat is om de gestelde doelen te verwezenlijken?
Mooie praatjes
Vergeet niet dat de cryptowereld vooral nog altijd een technologische wereld is. Vaak zijn goede ICO’s zeer gericht op het technologische aspect en oogt het minder gelikt. De laatste tijd zie je echter steeds meer projecten met de meest mooie presentaties en de duurste woorden. Maar zijn dit daadwerkelijk goede ICO’s of zijn dit handige marketingjongens die weten hoe ze mensen moeten laten kopen? Gebruik je boerenverstand en trap niet te makkelijk in mooie ‘blabla-praatjes’. Blijf ver weg van prachtig klinkende, maar eigenlijk nietszeggende holle marketingtermen.
Whitepaper is een must read
Om een ICO goed te leren kennen raadpleeg je het best meerdere bronnen. Bekijk bijvoorbeeld eens de website en social media kanalen. Een Twitteraccount waar al maanden niks meer is gepost is een zeer slecht signaal. Het belangrijkste document dat je moet lezen is natuurlijk de Whitepaper. Een Whitepaper is natuurlijk niet heiligmakend omdat ook de Whitepaper gemanipuleerd kan worden, maar de oplettende lezer ziet toch tal van signalen. Als een Whitepaper één groot marketingding is vol mooie praatjes en 0,0 diepgang lijkt de ICO onbetrouwbaar. Juist in de Whitepaper dient de achterliggende techniek te worden besproken, moeten het behalen van doelen op een realistische wijze zijn uitgestippeld, enzovoorts. Een goede Whitepaper doet dit aan de hand van berekeningen, simulaties, grafieken en goede bronvermeldingen. Oppervlakkige uitleg is een rode vlag en betekent niet investeren! Indien je meer te weten wilt komen over waar je op moet letten bij het lezen van een whitepaper, dat lees je in ons artikel Whitepaper: waar moet je op letten.
Het team achter de ICO
De Whitepaper is ook geschikt om je te verdiepen in het team achter de ICO. Een goede ICO geeft veel informatie over het projectteam en de taken per persoon. Controleer zelf deze informatie ook via LinkedIn of andere kanalen; klopt hetgeen wat er staat beschreven over het team of is een en ander aangedikt? Een goed signaal is wanneer het team deels bestaat uit mensen met ervaring in de wereld van de cryptocurrencies of in ieder geval een technologische achtergrond hebben. Als teamleden al successen op hun naam hebben staan is de kans simpelweg groter dat deze ICO ook een succes wordt. Overigens hebben er ook projecten gefloreerd welke waren opgezet door onbekende teamleden, maar het risico is wel groter.
Kwaliteit afbeeldingen
Een goede manier om te controleren of een ICO zomaar wat bij elkaar heeft geplakt of geknipt is door te checken of ze originele afbeeldingen hebben gebruikt of dat ze deze hebben gekopieerd van andere sites. Via Google Afbeeldingen kan je controleren of er plagiaat is gepleegd. Ook overduidelijk gephotoshopte afbeeldingen kunnen een negatief signaal zijn.
Meer regulering op komst?
De cryptomarkt is een relatief nieuwe markt die nog veel te bewijzen heeft. Het meest belangrijke aspect om door te kunnen groeien is consumentenvertrouwen. Hoe meer scams er plaatsvinden, hoe meer mensen worden bedrogen en hoe meer mensen dus het vertrouwen verliezen in crypto. In de cryptowereld is men vaak huiverig voor overheidsregulatie maar het staat buiten kijf dat dat in het geval van ICO’s wellicht helemaal geen slecht idee is. Steeds meer overheden hebben ICO’s aan banden gelegd met strengere wetgeving of zelfs verboden. Ook de AFM heeft een waarschuwing uitgebracht. Door betere regulatie zullen nieuwe ICO’s moeten voldoen aan bepaalde eisen waardoor malafide partijen niet zomaar meer mensen kunnen bedriegen.
Reactie plaatsen
Reacties