ICO, een veelgebruikte afkorting en term in de wereld van cryptocurrency. We proberen je hier meer uitleg te geven over de betekenis hiervan, zodat je wellicht hier je voordeel uit kan halen bij interessante projecten.
ICO staat voor Initial Coin Offering
Een ICO is een veelgebruikte afkorting en term voor crowdfunding projecten in de blockchain industrie. Het betekent een emissie van een nieuwe cryptocurrency of crypto-tokens voor het ‘funden’ van specifieke projecten of een in ontwikkeling zijnde onderneming. Wanneer het om een dergelijke nieuwe onderneming gaat, dan zien we dat het vaak gaat om bedrijven welke zich bezig (gaan) houden met het ontwikkelen van decentrale applicaties. Een ICO is bijna altijd publiek, en men kan dan met Bitcoins of Ethers deze nieuwe crypto-tokens kopen, waardoor het bedrijf geld binnenkrijgt voor het project.
Interessante voorbeelden
Concrete voorbeelden van succesvolle ICO’s zijn Storjcoin (https://storj.io/tokensale.html) en Waves. Deze laatste haalde in 2016 meer dan 34 miljoen dollar op. Een voorbeeld van een ICO welke nu erg actueel is, is Tezos (https://www.tezos.com). Met een opbrengst van meer dan 160 miljoen dollar in de eerste 32 uur lijkt het er op dat dit de meest succesvolle ICO aller tijden gaat worden.
Het verschil tussen een ICO en IPO
IPO staat voor Initial Public Offering. Het betekent een eerste emissie van aandelen waarbij je ook echt aandeelhouder bent, en dus voor een stuk(je) mede-eigenaar bent binnen het bedrijf. Bij een ICO is dat niet automatisch het geval. Zorg er altijd voor dat je goed op de hoogte bent van de structuur van de ICO, zodat je weet waar je aan begint.
Waarom mee doen met een ICO?
Op de eerste plaats: Meedoen met een ICO is en blijft altijd een risico. Je investeert in een bedrijf en/of project waar je in geloofd, maar zekerheden zijn er niet. Mocht het project slagen, dan stijgen je tokens in waarde en kun je ze met winst verkopen.
Reactie plaatsen
Reacties