Zorgt blockchain, een dataketting die het mogelijk maakt om zonder tussenpersoon overeenkomsten te sluiten, er in de toekomst voor dat de consument in een oogopslag kan nagaan welk traject een product heeft afgelegd? Het zou zomaar kunnen. Blockchain is de technologie achter de Bitcoin en blijkt een prima preventiemiddel tegen fraude. In heel wat landen wordt er volop met de technologie geëxperimenteerd, en ook bij ons stijgt de interesse.
Stel je voor: je koopt een kokosnoot, je scant de QR-code die erop staat, en plots zie je op je telefoon de hele route die de vrucht aflegde. Leuk, maar ook handig: je leest zwart op wit wat er werd betaald, of de boer behoorlijk vergoed werd voor zijn werk en of er geen slaven werkten op de plantage. Want de lange weg die een stuk fruit of groente aflegt naar de supermarkt, kan onstuimig zijn. Daarom is volgens verschillende experts een blockchain dé oplossing voor fraude.
"Een kokosnoot gaat soms door wel vijftig handen. Dan is de blockchain ideaal, want die slaat alle stappen op die de vrucht heeft gezet. De blockchain is zo de 'witte kassa' van alle transacties", aldus digitaal expert Bjorn Joos in De Morgen. Zo'n blockchain, of blokkenketting, is een soort digitaal paspoort van een product. Elke stap in de keten en elke afspraak wordt erin vastgelegd. Wanneer informatie eenmaal is opgeslagen in de blockchain, kan er niets meer worden aangepast. Daarmee blijkt het systeem waterdicht voor fraude, kunnen consumenten zien waar hun product vandaan komt en is het gemakkelijker om bij een fout een lading groente of fruit uit de rekken te halen.
"Het is een hot topic, maar bedrijven kennen er de mogelijkheden vaak nog niet van", aldus Veerle Rijckaert van Flanders' FOOD. "We zijn in de snuffelende fase. De complexiteit van de route bepaalt of het gemakkelijk is om een blockchain te maken of niet. Voor producten met een korte keten is dat gemakkelijker." In het Verenigd Koninkrijk zijn de supermarkten Coop en Provenance begonnen met een test van de blockchain. Producten uit het land zullen vanaf volgend jaar 'transparant' in de schappen liggen. Toch zal in België de blockchain nog even op zich laten wachten, maar supermarkten zijn geïnteresseerd. "We houden de technologie in de gaten, maar hebben nog geen concrete toepassingen", klinkt het bij Colruyt.
Bron: Vilt
Reactie plaatsen
Reacties