Fairfood zet zich in voor de rechten van de boeren en arbeiders in de voedselketens en wil bewijzen dat blockchain een oplossing voor armoede en onrechtvaardigheid kan zijn. De NGO importeerde 1.000 kokosnoten uit Indonesië – met een eerlijk loon voor de boeren en een, dankzij blockchain-technologie, volledig transparant proces. ‘De blockchain wordt door de meeste mensen gezien als een leuk speeltje voor techneuten en bitcoin-handelaren', aldus Fairfood
Blockchain maakt keurmerken overbodig
Fairfood: ‘Blockchain-technologie maakt veilige, rechtstreekse transacties mogelijk tussen twee partijen. De meest bekende toepassing van de blockchain is natuurlijk de Bitcoin. De blockchain houdt precies bij wie de eigenaar is van welke Bitcoin. Het systeem is robuust en fraudebestendig. En biedt veel meer mogelijkheden dan het handelen in cryptocurrency.’
Blockchain-specialist Marten van Gils van Fairfood: 'Door neutrale en onbeïnvloedbare data kan de blockchain zelfs een antwoord zijn op de overdaad aan keurmerken. Consumenten kunnen via blockchain-technologie met eigen ogen zien dat een producent fatsoenlijk is betaald, en desnoods zelf nog een premie betalen. Dat is betrouwbaarder en effectiever dan het zoveelste label.’
Blockchain kokosnoot
Fairfood claimt hard bewijs voor deze stelling door samen met blockchain-pionier Provenance 1.000 kokosnoten te importeren uit Indonesië. Met een eerlijk loon voor de boeren en via een, dankzij blockchain-technologie, volledig transparant proces. Consumenten kunnen door de noot te scannen kijken waar hij vandaan komt en wat er precies aan wie betaald is.
Dat is volgens Fairfood volstrekt uniek: ‘Want binnen de reguliere verkoopprocessen is het zelfs met intensief onderzoek vrijwel onmogelijk om te achterhalen wat een kokosboer voor zijn producten krijgt. Elke verkochte noot versterkt bovendien het signaal aan de voedingsindustrie dat een eerlijk loon voor kokosboeren een absolute noodzaak is.’
Omvang kokosproblematiek
Er zijn op de wereld zo’n 16 miljoen kleine kokosboeren (‘smallholder farmers’). Veel kokosboeren verdienen onvoldoende om hun gezin te onderhouden of leven zelfs onder de armoedegrens. De meeste kokos wordt verwerkt tot kokosolie. Nederland is hiervan met 107 miljoen kilo per jaar de tweede verbruiker ter wereld. Uit onderzoek van Questionmark en Fairfood blijkt dat ongeveer 5% van alle producten in de supermarkt kokos bevat. Zo zit kokosolie verwerkt in 65% van al het ijs; in 60% van alle oploskoffie en 53% van alle drop. Bedrijven zoals Unilever en Mars, maar ook supermarktketens zoals Jumbo en AH zijn met hun private labels grootverbruikers. Fairfood: ‘Als zij voor de tonnen kokos die ze per jaar verwerken een fatsoenlijk bedrag betalen, maakt dat een groot verschil.’
#kokosnoodsignaal
Fairfood: ‘Een verse kokosnoot, waarvan je zeker weet dat de boer die hem plukt er ook fatsoenlijk van kan eten. Wij laten zien dat het kan met blockchain en roeptenNederlanders op het #kokosnoodsignaal te versterken door een kokosnoot te kopen op bijvoorbeeld de Parade in Utrecht. Consumenten kunnen precies zien wat er met de noot is gebeurd en wie er wat aan verdiend heeft. Bovendien kunnen ze na ontvangst van de noot een persoonlijk bedankje naar de boer sturen. Hét bewijs dat nieuwe technologie een oplossing kan vormen voor één van de belangrijkste problemen in de kokos-productieketens, namelijk het gebrek aan transparantie.’
De Fairfood kokosnoot wordt medegefinancierd door de Nationale Postcode Loterij en het stimuleringsproject ‘Blockchain for Good’ van het SIDN-fonds.
bron: De Dikke Blauwe
Reactie plaatsen
Reacties