Als jij op thuisbezorgd.nl een pizza met bitcoins betaalt, wordt deze man rijk

 

Anthony Gallippi is de baas van Bitpay – de iDeal van de bitcoins.

Bestellen via thuisbezorgd.nl kan sinds kort met bitcoins. En bitcoins zijn absurd veel waard geworden in de afgelopen week: ongeveer 800 euro per bitcoin nu, terwijl een bitcoin begin deze maand nog ongeveer 80 euro waard was. Tel die twee feiten bij elkaar op, en je zou denken dat thuisbezorgd.nl inmiddels 80 euro heeft gevangen voor elke 8-euro-pizza die het met bitcoins heeft verkocht.

Niets van dat alles. Als jij geen zin hebt om te koken en daar op de meeste nerdie manier gevolg aan wil geven door met bitcoins te betalen, harkt Anthony Gallippi die bitcoins binnen. Hij begon in 2011 het bedrijf Bitpay, dat betalingen met bitcoins makkelijk maakt voor mensen die niet moeilijk willen doen. De rotitent op de hoek heeft absoluut geen zin om zich te verdiepen in cryptocoins, en daarom doet Bitpay dat voor ze.

 

Een lui iemand met honger ziet dus een pagina die niet heel veel verschilt van een iDeal-pagina. Even een beetje geld overmaken via een bitcoinsysteem, en je mexicaan komt eraan.

Op dat moment worden er – volgens de koers van dat moment – euro’s overgemaakt naar thuisbezorgd.nl, die er een beetje van afsnoept en het vervolgens naar de Taco Grande, De Lange Muur of De Pizza King overmaakt. De bitcoins van de hongerige klant verdwijnen in de kluis van Bitpay. En de waarde van elke bitcoin in die kluis is de afgelopen week met tienvoud gegroeid.

Het zijn fijne dagen voor Anthony Gallippi (40) de CEO en mede-oprichter van Bitpay.

VICE: Gefeliciteerd.

Anthony Gallippi: Dankjewel.

Jullie zijn twee jaar geleden begonnen toen een bitcoin nog geen dollar waard was en hebben 2 miljoen dollar aan investeringen binnen. Hoeveel geld hebben jullie nu?

Dat hou ik voor mezelf. 

Maar sta je wel in de top honderd van rijkste bitcoinbezitters?

Dat denk ik toch wel ja. We proberen constant een afweging te maken tussen hoeveel cash we in handen moeten hebben en hoeveel bitcoins we bij ons willen houden. 

Het is een crazy businessmodel. Niet alleen verkopen jullie een product aan de klant, maar jullie krijgen ook nog eens een munt betaald die de hele tijd in waarde stijgt.

Toen we twee en een half jaar geleden begonnen, stonden we daar natuurlijk wel bij stil. Maar het grappige is dat we er ook belang bij hebben dat de bitcoin het gewoon goed doet. Dus hoe meer klanten wij hebben, hoe makkelijker de gewone man met bitcoins kan betalen, hoe groter het vertrouwen in de virtuele munt is en hoe groter de kans wordt dat de bitcoin het goed doet.

 

Een recent voorbeeld daarvan is thuisbezorgd.nl: Nederland kreeg er in één klap vijfduizend restaurants bij waar met bitcoins kan worden betaald. Dat haalde zelfs het Amerikaanse zakenblad Businessweek.

Het positieve nieuws van de afgelopen weken heeft de bitcoin enorm geholpen, ja. En we zijn heel blij met ze als klant. We hadden ook meteen door dat het een big deal was toen wat accountants waar we zaken mee doen ons belden en zeiden: “We hebben net eten besteld op kantoor met bitcoins!”

Je kan zelfs stellen dat het hielp om ook je bitcoins weer in waarde te laten stijgen. Hoe meer klanten, hoe meer vertrouwen.

Jazeker, maar nog veel belangrijker was dat de Amerikaanse Senaat vertrouwen uitsprak over virtuele munten. Iedereen had eigenlijk verwacht dat ze er korte metten mee zouden maken. Maar ze waren heel mild en positief over de mogelijkheden. Dat trok het enorm uit de tech-hoek.

Tony mocht aan de Amerikaanse Senaat uitleggen waarom bitcoins baas zijn.

Er is de laatste dagen ook meer aandacht voor de broertjes en zusjes van de bitcoin, de Litecoins, Feathercoins en Namecoins. Je was er zo vroeg bij met bitcoins, ga je daar nu je geld in stoppen?

Nee, ik zie daar het nut niet van in. Ik vind de technologie inferieur, je kan er nauwelijks ergens mee betalen, de liquiditeit is te laag – ik zie het gewoon echt niet voor me. Er is geen enkel plan, nu of in de toekomst, om ook andere cryptomunten te gaan gebruiken.

ADVERTENTIE
 

Sowieso zijn er nauwelijks echte concurrenten voor Bitpay. Wat is jullie volgende stap?

In Nederland zouden we natuurlijk graag iedereen op bol.com in bitcoins laten betalen. Maar wij snappen ook wel dat onze doelgroep een klein deel van de bevolking is met affiniteit voor technologie. Ze bestellen veel online en vinden het een interessante ontwikkeling. Maar zeg nooit nooit. We gaan wel binnnenkort een Europees hoofdkantoor in Amsterdam openen.

Oh? Waarom in Nederland?

Perfect openbaar vervoer, veel hoogopgeleide mensen met kennis van technologie en een brede infrastructuur aan betalingssystemen. Zoiets als iDeal heb je in andere landen niet hoor.

Het idee van bitcoins is dat niemand er echte controle over heeft. Maar Bitpay controleert op deze manier wel een groot gedeelte van de markt.

Ik denk niet dat er risico is voor een soort ‘bitcoin-inkomensongelijkheid’. Ik denk juist dat er enorm veel kansen liggen in opkomende markten. Een land als Kenia heeft nauwelijks een financiële infrastructuur, daar betaalt men elkaar met belminuten. Juist in die emerging markets kunnen bitcoins een vacuüm opvullen. Iedereen kan er gratis internationaal mee handelen.

 

Bron: Vice

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.