Blockchain als geneesmiddel voor inefficiënte supply chains

Gepubliceerd op 24 april 2018 om 00:01

“In mijn auto zitten tienduizend componenten. Stel dat Renault een terugroepactie start voor een van deze componenten, wie moeten zij dan benaderen? Op dit moment hebben zij geen idee waar die auto’s precies rondrijden. Bij een terugroepactie moeten ze via de importeur en dealer gaan onderzoeken wie de auto’s gekocht hebben. Vervolgens kunnen ze mogelijk via de RDW achterhalen wie de auto op dat moment in zijn bezit heeft.

 

Maar misschien is het onderdeel al wel vervangen? Het is totaal gefragmenteerde informatie. Stel nu dat deze tienduizend componenten gedigitaliseerd zouden zijn. Als je dan een terugroepactie hebt, kun je met een druk op de knop precies zien welke auto’s je echt moet terugroepen. Renault is één van de partijen die hier een proof of concept mee heeft gedaan. Dit zijn interessante toekomstvisies, waar volop mee geëxperimenteerd wordt.”

 

Lees het verder.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.