Blockchain, de killer van de platformen

Gepubliceerd op 12 juni 2018 om 00:01

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

Transparante keten: volg de kip tot je bord

De herkomst van producten is eenvoudig te traceren dankzij blockchain: Franse supermarktgroep Carrefour maakt de toevoerketen van verschillende productcategorieën helemaal transparant dankzij de technologie. Door elke schakel in de toevoerketen de productie- en verwerkingsomstandigheden te laten vastleggen in een gedecentraliseerde databank, kunnen klanten de hele weg die het product heeft afgelegd volgen en dus eenvoudig alles te weten komen over pakweg de kip op hun bord
 

Met dezelfde bedoeling gaan foodproducenten Dole, Unilever, Nestlé en meer in zee met IBM om de bewegingen in de toevoerketen van producten dankzij blockchain efficiënter en beter in kaart te brengen. Walmart, dat zich ook al aansloot bij het IBM-systeem, zei in juni 2017 de afgelegde weg van mango’s sindsdien in 2,2 dagen te kunnen traceren, ten opzichte van zeven dagen vroeger.

 

Lees hier verder.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.