SEC: Social media influencers moeten kenbaar maken hoeveel geld ze verdienen

Gepubliceerd op 2 december 2018 om 21:15

De U.S. Securities and Exchange Commission (SEC), is momenteel druk bezig met het bepalen of de Bitcoin ETF gaat worden goedgekeurd. Maar dat is niet het enige waar men bij de SEC mee bezig is op het gebied van cryptocurrency! Men is ook druk bezig orde te scheppen in de onduidelijkheid en transparantie van startende cryptocoins. Deze bedrijven zijn vaak op zoek naar investeerders, waarvoor vaak een Initial Coin Offering (ICO) wordt toegepast. 

Tijdens zo'n ICO proberen bedrijven zo veel mogelijk investeerders naar zich toe te trekken en te overtuigen om te investeren in hun product. Om dit voor elkaar te krijgen worden van alles uitgehaald, waaronder het inzetten van social media influencers. Volgens de SEC moeten investeerders echter sceptisch zijn ten aanzien van beleggingsadvies op social media platforms en moet je geen beslissingen nemen op basis van aanbevelingen van beroemdheden.

Social media influencers

Social media influencers zijn vaak beroemdheden met heel veel volgers op sociale netwerken als Facebook, Instagram of Twitter. Zij worden door hun aanhang vaak als voorbeeld gezien, en weten door hun bekendheid vaak veel mensen te bereiken met een enkel filmpje of bericht. Enkele beroemdheden die zich hieraan hebben gewaagd zijn Lionel Messi, Luis Suarez, Floyd Mayweater, Mike Tyson, Gwyneth Paltrow en DJ Khaled. Berichten van deze celebrities worden door tienduizenden tot honderdduizenden mensen bekeken en gedeeld waardoor de zichtbaarheid van een ICO flink wordt vergroot. 

Transparantie

Dat deze influencers vaak in het 'normale leven' helemaal niets te maken hebben met de aangeprezen cryptocoin, maar het enkel om het geld doen, is lang niet bij iedereen bekend. De SEC is van mening dat dit daarom transparanter moet worden, en heeft daartoe de eerste twee influencers op de vingers getikt: Floyd Mayweather en DJ Khaled.  

Volgens de SEC is het bijvoorbeeld verplicht dat wanneer deze ICO tokens kunnen worden gezien als een effect, wat heel vaak het geval is, er aan strenge regels voldaan moeten worden. Zo is in dat geval een goedgekeurde prospectus verplicht, en moeten influencers financiële details als hoogte en manier van uitbetaling kenbaar maken. Dit was bij Mayweather en Khaled niet gebeurd.  

Floyd Mayweather en DJ Khaled

 
Het promoten van een ICO welke als een effect wordt gezien zonder de vergoeding aan de investeerders kenbaar te maken, kan resulteren in een boete van 2x de vergoeding van de influencer. In het geval van Mayweather is dat ook gebeurd, de bokser had een vergoeding van $300.000 gekregen voor het promoten van drie ICO's, maar heeft een boete van $600.000 moeten betalen. DJ Khaled heeft heeft een boete van $100.000 gekregen. Ook mogen beiden komende jaren geen promotionele activiteiten voor cryptocoins meer ondersteunen. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.