Albert Heijn gebruikt blockchain voor leveranciersketen

Gepubliceerd op 3 januari 2019 om 14:10

Albert Heijn heeft in samenwerking met het Franse consultencybedrijf Capgemini blockchain technologie ingezet om de efficiëntie en transparantie van de leveranciersketen te verhogen. 

Zoals René Krukker, manager Development & Support aangeeft:

"Wij zijn aan het kijken hoe wij technologische innovaties in kunnen zetten om efficiënter en duurzamer transport te creëren. Aan de andere kan willen we onze medewerkers en chauffeurs aantrekkelijker werk bieden."

Zijn collega Iris Freericks voegt hieraan toe:

"Wij hebben de uitdaging om papierloos transport te realiseren. Maar de allergrootste uitdaging hierbij is om een proces te realiseren waarbij we werknemers ontzien van handelingen die eigenlijk geen waarde toevoegen, en met elkaar een prettige werkomgeving te realiseren."

Besparing

De afgelopen 6 maanden is er gewerkt aan een app welke is gelinkt aan de blockchain. Leveranciers besparen hiermee zeer veel tijd en dus geld. Men spreekt over 20 minuten besparing per rit, en het overbodig worden van 1000 vellen A4 per halfjaar. 

Applied Innovation Exchange

Albert Heijn, Capgemini en logistieke partners werken samen in de Applied Innovation Exchange. Hierin proberen zij innovatieve projecten ook daadwerkelijk uit te voeren in de praktijk. Zoals Capgemini het platform zelf omschijft:

"De Applied Innovation Exchange (AIE) is het wereldwijde platform van Capgemini dat een actiekader biedt; een netwerk van innovatiecentra voor kwalitatief hoogstaande uitwisseling van toegepaste innovatie dankzij de input van een brede gemeenschap van ontwerpers, technologie-experts, sectorexperts, technologie- en zakelijke partners, academici, onderzoeksorganisaties en start-ups." 

Andere grote bedrijven welke gebruikmaken van AIE zijn o.a. Google, Amazon, IBM en Microsoft. 

Sinaasappelsap op de blockchain

Vorig jaar haalde Albert Heijn al het nieuws doordat zij de blockchain-technologie gingen toepassen om het productieproces van sinaasappelsap transparant te maken. Samen met partner Refresco, leverancier van vruchtensappen, werd een systeem ontwikkeld met een QR-code op de verpakking. Met een app kan deze code gescand worden, waarna de klant vervolgens de complete route van het sinaasappelsap te zien krijgt, van Brazilië naar Nederland.

Ook wordt er onder andere vastgelegd welke keurmerken betreffende voedselveiligheid en duurzaamheid de teleres hebben. En informatie over de sinaasappelen zelf, zoals de zoetheidsgraad en plukperiode, kunnen worden opgevraagd in de blockchain.

Koop veilig en snel coins op Litebit!

Koop veilig en snel  coins op Litebit!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.